Mazda CX-5 to popularny SUV oferujący szeroką gamę jednostek napędowych. Wybór właściwego silnika może przesądzić o zadowoleniu z zakupu. Model dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 2.0 (165 KM) i 2.5 (194 KM) oraz jednostką diesla 2.2 w trzech wariantach mocy (150 KM, 175 KM, 184 KM). Od 2023 roku wersje benzynowe są wyposażone w system mild hybrid.
Najważniejsze informacje:- Silniki benzynowe oferują niskie zużycie paliwa (7-9 l/100 km) i przyjemność z jazdy
- Diesel wyróżnia się wysoką kulturą pracy i ekonomicznym spalaniem (około 7 l/100 km)
- Wszystkie jednostki są wolnossące, z wyjątkiem turbodiesla
- Najnowsze wersje benzynowe posiadają system mild hybrid
- Najmocniejsza wersja diesla (184 KM) dostępna jest od 2018 roku
- Wybór silnika zależy głównie od stylu jazdy i sposobu użytkowania pojazdu
Silniki benzynowe dostępne w Mazdzie CX-5
Mazda CX-5 oferuje dwa podstawowe silniki benzynowe - 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM oraz 2.5 Skyactiv-G generujący 194 KM. Obie jednostki charakteryzują się bezpośrednim wtryskiem paliwa i wysokim stopniem sprężania. Technologia Skyactiv zapewnia niskie zużycie paliwa przy zachowaniu dobrej dynamiki. Od 2023 roku silniki zostały wyposażone w system mild hybrid.
Najnowsze rozwiązania technologiczne w silnikach benzynowych Mazdy CX-5 obejmują system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza część jednostki podczas spokojnej jazdy. Dodatkowo zastosowany układ mild hybrid pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wspomaga silnik podczas przyspieszania.
Parametr | 2.0 Skyactiv-G | 2.5 Skyactiv-G |
---|---|---|
Moc | 165 KM | 194 KM |
Moment obrotowy | 213 Nm | 258 Nm |
Spalanie (miasto) | 8.5 l/100km | 9.1 l/100km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10.3s | 9.2s |
Jednostki diesla - charakterystyka i osiągi
Silnik 2.2 Skyactiv-D dostępny jest w trzech wariantach mocy: 150 KM, 175 KM oraz 184 KM. Wszystkie wersje korzystają z tej samej jednostki bazowej o pojemności 2191 cm³. Nowoczesna konstrukcja zapewnia wysoką kulturę pracy.
Kultura pracy silników diesla stoi na wysokim poziomie. Jednostki pracują cicho i generują minimalne wibracje. Dopiero powyżej 3000 obr/min można usłyszeć charakterystyczny dźwięk wysokoprężnego silnika.
W kwestii emisji spalin, nowsze wersje silników Mazdy CX-5 spełniają normę Euro 6d. System SCR skutecznie redukuje emisję tlenków azotu, choć wymaga regularnego uzupełniania płynu AdBlue.
- Niskie zużycie paliwa (średnio 6-7 l/100km)
- Wysoki moment obrotowy dostępny od niskich obrotów
- Długa żywotność przy prawidłowej eksploatacji
- Dobre osiągi przy ekonomicznej jeździe
- Niższe koszty paliwa przy dużych przebiegach
Realne spalanie silników benzynowych
Mazda CX-5 spalanie silników benzynowych w warunkach miejskich waha się między 8,5-10 l/100km dla jednostki 2.0 oraz 9-11 l/100km dla wersji 2.5. W trasie przy prędkościach autostradowych zużycie wzrasta do 7-8 l/100km dla mniejszego silnika i 7,5-8,5 l/100km dla mocniejszej jednostki.
Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej, utrzymując stałą prędkość 90-100 km/h, można osiągnąć spalanie na poziomie 6,5-7 l/100km w obu wersjach silnikowych.
Styl jazdy ma kluczowy wpływ na zużycie paliwa. Dynamiczna jazda może zwiększyć spalanie nawet o 30%. Płynna jazda i wykorzystanie systemu i-Stop pozwala znacząco zredukować zużycie paliwa. Eco-driving sprawdza się szczególnie w mieście.
Zużycie paliwa w dieslu
Mazda CX-5 2.0 vs 2.2 diesel pokazuje znaczące różnice w spalaniu. Diesel 2.2 w wersji 150 KM zużywa w mieście 7-8 l/100km, natomiast mocniejsze warianty 175 KM i 184 KM potrzebują około 7,5-8,5 l/100km. W trasie wszystkie wersje osiągają podobne wartości 5,5-6,5 l/100km.
Przy rocznym przebiegu 30 000 km różnica w kosztach paliwa między benzyną a dieslem może wynieść nawet 3000-4000 zł. Wyższe spalanie wersji 175 KM i 184 KM niwelowane jest przez lepszą dynamikę. Oszczędności są najbardziej zauważalne przy regularnych jazdach autostradowych.
Koszty eksploatacji - benzyna vs diesel
Przeglądy serwisowe silników Mazdy CX-5 wykonuje się co 20 000 km lub rok. Diesel wymaga droższego oleju silnikowego i dodatkowych wymian filtra paliwa. Koszty rutynowych przeglądów są wyższe o około 20-30% w przypadku diesla.
W silnikach benzynowych wymiana rozrządu następuje przy 200 000 km, podczas gdy w dieslu już przy 150 000 km. Filtry DPF w dieslach wymagają okresowej regeneracji, a czasem wymiany po 150-200 tys. km.
Koszty wymiany sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego są wyższe w dieslu o około 40%. Benzyniaki są mniej wrażliwe na jakość paliwa.
Jeśli pokonujesz rocznie mniej niż 20 000 km, wybierz silnik benzynowy 2.0. Przy większych przebiegach i częstych jazdach w trasie, diesel 150 KM będzie ekonomiczniejszym wyborem. Wersja benzynowa 2.5 i mocniejsze diesle sprawdzą się u kierowców ceniących dynamiczną jazdę.
Typowe usterki silników benzynowych
Mazda CX-5 silnik problemy w wersjach benzynowych dotyczą głównie układu zapłonowego. Świece wymagają wymiany co 60 000 km. Zdarzają się przypadki wycieku oleju z pokrywy zaworów. W jednostkach 2.5 występują sporadyczne problemy z przepustnicą. Układ wtryskowy jest stosunkowo bezawaryjny.
Koszt wymiany świec to około 400-600 zł, naprawa wycieku oleju 800-1200 zł. Poważniejsze naprawy, jak wymiana przepustnicy, mogą kosztować 2000-3000 zł. Zazwyczaj usterki są łatwe do zdiagnozowania.
Regularna wymiana oleju co 15 000 km i świec zapłonowych zapobiega większości awarii. Warto również dbać o czystość układu dolotowego. Korzystanie z paliwa dobrej jakości znacząco wydłuża żywotność wtryskiwaczy.
Problemy z silnikami diesla
Opinie użytkowników Mazdy CX-5 wskazują na potencjalne problemy z układem wtryskowym w silnikach diesla. Wtryskiwacze mogą wymagać regeneracji po 150 000 km. Koszt regeneracji jednego wtryskiwacza to około 500-700 zł.
Turbosprężarka w wersjach wysokoprężnych może wymagać naprawy po przebiegu 200 000 km. Awarie zazwyczaj poprzedzone są charakterystycznym spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem oleju.
Zawór EGR wymaga okresowego czyszczenia, szczególnie przy eksploatacji miejskiej. Zaniedbanie może prowadzić do droższych napraw.
Filtr DPF wymaga regularnej regeneracji, którą można przeprowadzić podczas dłuższych tras. W przypadku częstej jazdy miejskiej regeneracja może być utrudniona.
- Układ wtryskowy (regularna diagnostyka)
- Turbosprężarka (kontrola ciśnienia doładowania)
- Filtr DPF (monitorowanie procesu regeneracji)
- Zawór EGR (okresowe czyszczenie)
Trwałość i niezawodność - opinie użytkowników
Mazda CX-5 opinie silniki forum wskazują na wysoką niezawodność obu typów jednostek napędowych. Użytkownicy benzyniaków chwalą niskie koszty eksploatacji i bezproblemową obsługę.
Diesle zbierają pozytywne opinie za ekonomię i dynamikę jazdy. Wielu kierowców przekroczyło 200 000 km bez poważnych awarii. Kluczem do długiej żywotności jest regularna obsługa serwisowa.
Właściciele doceniają kulturę pracy silników i ich trwałość. Główne podzespoły rzadko ulegają awariom przed osiągnięciem znaczących przebiegów.
Podzespół | Benzyna 2.0/2.5 | Diesel 2.2 |
---|---|---|
Rozrząd | 200 000 km | 150 000 km |
Sprzęgło | 150 000 km | 120 000 km |
Turbosprężarka | - | 200 000 km |
Wtryskiwacze | 200 000 km | 150 000 km |
Który silnik wybrać do swojego stylu jazdy?
Który silnik najlepszy w Mazdzie CX-5 zależy głównie od charakteru eksploatacji. Do jazdy miejskiej najlepiej sprawdzi się benzynowy 2.0, oferujący dobry kompromis między osiągami a ekonomią. Kierowcy pokonujący długie trasy docenią oszczędność diesla 2.2 150 KM.
Osoby preferujące dynamiczną jazdę powinny rozważyć benzynowy 2.5 lub diesla 184 KM. Oba silniki zapewniają satysfakcjonujące przyspieszenie i elastyczność.
Benzynowy 2.0 oferuje płynne przyspieszenie i cichą pracę. Diesel 2.2 imponuje momentem obrotowym i elastycznością. 2.5 benzyna łączy sportowy charakter z umiarkowanym spalaniem. Topowy diesel 184 KM zapewnia najlepsze osiągi w całej gamie.
Dla rodzin zalecany jest silnik 2.0 benzyna lub 150 KM diesel. Przedstawiciele handlowi najlepiej wybiorą diesla. Mieszczuchom wystarczy podstawowa jednostka benzynowa.
Mazda CX-5 - wybór silnika pod kątem indywidualnych potrzeb
Mazda CX-5 oferuje szeroki wybór jednostek napędowych dostosowanych do różnych potrzeb kierowców. Silniki benzynowe 2.0 (165 KM) i 2.5 (194 KM) sprawdzą się głównie w ruchu miejskim i podmiejskim, zapewniając spalanie na poziomie 7-9 l/100km. Od 2023 roku są wyposażone w system mild hybrid, co dodatkowo poprawia ich ekonomikę.
Jednostki diesla 2.2 (150 KM, 175 KM, 184 KM) to propozycja dla osób pokonujących duże dystanse. Przy rocznym przebiegu powyżej 20 000 km różnica w kosztach paliwa może sięgać 4000 zł na korzyść diesla. Silniki Mazdy CX-5 wysokoprężne wymagają jednak częstszych przeglądów i droższej obsługi serwisowej.
Kluczem do wyboru odpowiedniej jednostki napędowej jest szczera ocena własnych potrzeb. Mieszczuchom wystarczy podstawowa jednostka benzynowa 2.0, podczas gdy przedstawiciele handlowi i osoby często podróżujące docenią oszczędność diesla 150 KM. Niezależnie od wyboru, wszystkie silniki charakteryzują się dobrą trwałością pod warunkiem regularnej obsługi serwisowej.