Toyota Yaris Hybrid wykorzystuje specjalny akumulator 12V typu AGM. Jest on ukryty w bagażniku, pod tylnymi siedzeniami. To ważny element systemu elektrycznego hybrydy. Zasila podstawowe układy samochodu. Dostęp do akumulatora wymaga demontażu tylnych siedzeń. Pojazd nie posiada klasycznego alternatora. Zamiast niego, główna bateria hybrydowa odpowiada za ładowanie akumulatora 12V podczas jazdy.
Najważniejsze informacje:
- Akumulator znajduje się pod tylnymi siedzeniami w bagażniku
- To bateria typu AGM o pojemności 35Ah
- Wymaga specjalnych narzędzi do demontażu
- Zapewnia prąd rozruchowy 272A
- Ładowanie odbywa się przez główną baterię hybrydową
- Ma standardowe wymiary: 197 x 129 x 227 mm
Lokalizacja akumulatora 12V w Toyota Yaris Hybrid
Akumulator 12V w Toyota Yaris Hybrid znajduje się w bagażniku, pod tylną kanapą. Lokalizacja akumulatora Toyota Yaris Hybrid znacząco różni się od standardowych samochodów, gdzie bateria zazwyczaj znajduje się pod maską. Toyota wybrała takie umiejscowienie akumulatora 12V Yaris Hybrid ze względu na optymalizację przestrzeni w komorze silnika, gdzie priorytetem jest system hybrydowy.
Jak dostać się do akumulatora 12V? Instrukcja krok po kroku
Aby bezpiecznie dotrzeć do baterii 12V Toyota Yaris Hybrid, należy wykonać następujące czynności:
- Odchyl tylne siedzenia do przodu
- Odkręć 4 śruby mocujące podstawę kanapy
- Wyjmij całkowicie tylną kanapę
- Zlokalizuj pokrywę ochronną w podłodze bagażnika
- Odkręć klipsy mocujące pokrywę
- Zdejmij ostrożnie osłonę, uzyskując dostęp do akumulatora
Potrzebne narzędzia do wymiany akumulatora
Do przeprowadzenia wymiany akumulatora 12V Toyota Yaris Hybrid potrzebujesz:
- Śrubokręt krzyżakowy
- Klucz oczkowy 10mm
- Rękawice ochronne
- Narzędzie do odpinania klipsów tapicerskich
- Szczypce do zdejmowania klem
Czytaj więcej: Jak działa hybryda Toyota: prosty przewodnik po systemie hybrydowym
Specyfikacja akumulatora 12V w Yaris Hybrid
Typ | AGM (Absorbent Glass Mat) |
Napięcie | 12V |
Pojemność | 35Ah |
Prąd rozruchowy | 272A |
Wymiary | 197 x 129 x 227 mm |
Akumulator AGM zastosowany w Yarisie Hybrid został specjalnie zaprojektowany do współpracy z układem hybrydowym. Jego kompaktowe wymiary i wysoka wydajność zapewniają optymalne działanie systemu elektrycznego pojazdu.
Jak działa system ładowania akumulatora 12V?
W Toyota Yaris Hybrid system ładowania akumulatora 12V różni się od tradycyjnych rozwiązań. Zamiast alternatora, ładowanie zapewnia przetwornica DC/DC, współpracująca z główną baterią hybrydową. System automatycznie utrzymuje optymalny poziom naładowania, dostosowując się do aktualnego zapotrzebowania na energię.
W przeciwieństwie do klasycznego alternatora, który działa tylko przy pracującym silniku, system hybrydowy może ładować akumulator 12V również podczas jazdy w trybie elektrycznym. Takie rozwiązanie zapewnia stabilniejsze zasilanie i wydłuża żywotność akumulatora.
Kiedy wymienić akumulator 12V?
Trudności z uruchomieniem systemu hybrydowego oraz komunikaty błędów na desce rozdzielczej to główne oznaki zużycia akumulatora. Problemy z działaniem elektrycznych systemów pojazdu również mogą świadczyć o słabnącej baterii.
Średnia żywotność akumulatora 12V w Yarisie Hybrid wynosi 4-5 lat. Zaleca się kontrolę stanu baterii co 12 miesięcy, szczególnie przed sezonem zimowym.
Co warto wiedzieć o akumulatorze 12V w Toyota Yaris Hybrid?
W przeciwieństwie do tradycyjnych samochodów, akumulator 12V w Toyota Yaris Hybrid znajduje się pod tylnymi siedzeniami w bagażniku. Choć jego lokalizacja może zaskoczyć, jest to przemyślane rozwiązanie konstrukcyjne. Dostęp do baterii wymaga demontażu tylnej kanapy, dlatego niezbędna jest podstawowa wiedza techniczna lub pomoc specjalisty.
Wymiana akumulatora Toyota Yaris Hybrid to zadanie wymagające odpowiednich narzędzi i ostrożności. Bateria AGM o pojemności 35Ah jest ładowana przez innowacyjny system wykorzystujący główną baterię hybrydową, co eliminuje potrzebę stosowania tradycyjnego alternatora. Regularna kontrola stanu akumulatora co 12 miesięcy pomoże uniknąć nieoczekiwanych problemów z uruchomieniem pojazdu.
Przy prawidłowej eksploatacji, akumulator powinien służyć 4-5 lat. Warto jednak zwracać uwagę na pierwsze oznaki zużycia, takie jak problemy z uruchomieniem systemu hybrydowego czy komunikaty błędów na desce rozdzielczej, aby odpowiednio wcześnie zaplanować wymianę.