Właściwe ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na jazdę samochodem. Nieprawidłowe parametry ciśnienia wywołują gorsze właściwości jezdne, przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika, a także zwiększone spalanie. Ustawienie właściwego ciśnienia przekłada się zatem zarówno na wyższe bezpieczeństwo jazdy, jak i na niższe koszty użytkowania samochodu. Jak prawidłowo sprawdzać i ustawiać ciśnienie w oponach, aby uzyskać jak najwięcej korzyści?
Skąd wiadomo, jakie ciśnienie ustawić?
Zanim zaczniemy sprawdzać ciśnienie, warto rozeznać się, jaka wartość ciśnienia jest prawidłowa. Wszystko zależy od samochodu – to producenci aut dobierają odpowiednie ciśnienie w trakcie testów. Dlatego ten sam komplet opon może wymagać różnego ciśnienia, w zależności od tego, w jakim modelu auta zostanie zamontowany – oczywiście rozmiar opon bezwzględnie musi być zgodny z wymaganiami pojazdu. Kupując opony na SklepOpon.com, można łatwo zweryfikować rozmiary opon dopasowane do naszego auta oraz sprawdzić ciśnienie w konfiguratorze. Zalecane ciśnienie jest umieszczone także w instrukcji pojazdu oraz na naklejce przyklejonej w samochodzie.
Naklejka z informacją o ciśnieniu jest zlokalizowana najczęściej przy słupku drzwi kierowcy, przy mechanizmie zamka drzwi kierowcy, lub na klapce wlewu paliwa. W niektórych autach można ją znaleźć w innych miejscach jak np. schowek w desce rozdzielczej lub bagażnik. Na naklejce znajduje się tabela, w której wymieniono wszystkie rozmiary opon dopasowane do danego auta, oraz zalecane wartości ciśnienia dla kół na przedniej i tylnej osi, w zależności od obciążenia samochodu.
Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?
Aby zmierzyć ciśnienie opon, niezbędny jest odpowiedni sprzęt – manometr. Sam manometr pozwoli jedynie odczytać wynik. Do ustawienia prawidłowego ciśnienia potrzebny jest też kompresor. Kompresory z manometrem są dostępne zazwyczaj na stacjach benzynowych. Należy jednak pamiętać o tym, że pomiar powinien być dokonywany na zimnych kołach – gdy koła się rozgrzewają, wartość ciśnienia ulega zmianie. Ciśnienie podawane w instrukcjach oraz na naklejkach dotyczy natomiast zimnych kół. Dlatego należy wybierać możliwie bliską stację. Na miejscu należy bowiem odczekać, aż opony ostygną – tylko wtedy pomiar będzie miarodajny i umożliwi ustawienie właściwego ciśnienia.
Kompresory na stacjach benzynowych działają zwykle w sposób pozwalający od razu ustawić odpowiednie ciśnienie. Wystarczy wybrać na panelu pożądaną wartość i podłączyć końcówkę węża do wentyla w kole. Gdy ciśnienie zostanie ustawione, to kompresor skończy pompowanie i wyda sygnał dźwiękowy. Na niektórych stacjach można natknąć się jeszcze na kompresory bez tej funkcji. Wówczas należy podpiąć końcówkę węża do wentyla, odczytać z manometru aktualne ciśnienie, a następnie nacisnąć spust lub przycisk odpowiadający za rozpoczęcie pompowania i przytrzymać go do momentu, aż manometr wskaże odpowiednią wartość ciśnienia.
Nie zapominaj o regularnym sprawdzaniu ciśnienia w kołach
Mogłoby się wydawać, że raz napompowane opony trzymają ciśnienie przez cały czas – w końcu muszą być szczelne. Jednak z przyczyn naturalnych ciśnienie kół nieznacznie spada z czasem. Szacunkowo naturalna utrata ciśnienia może wynosić nawet około 0,1-0,2 bara miesięcznie. Dlatego zaleca się, aby kontrolę ciśnienia przeprowadzać minimum raz w miesiącu.
Ponadto ciśnienie w oponach zmienia się wraz z temperaturą otoczenia. Przy spadku temperatury o 10 stopni Celsjusza ciśnienie obniża się o około 0,1 bara, a przy wzroście temperatury o 10 stopni Celsjusza analogicznie ciśnienie opon też rośnie o 0,1 bara. Jeżeli przykładowo założymy opony zimowe w listopadzie, przy około +7 stopniach Celsjusza, i nie będziemy sprawdzać ciśnienia do lutego, gdy temperatura spadnie do -7 stopni Celsjusza, niedobór powietrza w naszych oponach może wynosić nawet ponad 0,5 bara.
Efektem ubytku ciśnienia o 0,5 bara jest m.in. wzrost spalania na poziomie około 5%. Do tego bieżnik na barkach opony zużywa się szybciej i spada stabilność prowadzenia. Dlatego regularna kontrola ciśnienia jest jedną z podstawowych czynności przy samochodzie – każdy kierowca powinien potrafić ją wykonać oraz praktykować.