Silnik M57 w BMW: Modele, Wersje i Osiągi - Kompletny Przegląd

Janek Kalinowski.

10 października 2024

Silnik M57 w BMW: Modele, Wersje i Osiągi - Kompletny Przegląd

Silnik M57 BMW to sześciocylindrowy diesel produkowany w latach 1998-2013. Ceniony za wytrzymałość i osiągi. Montowany w wielu modelach, w tym seriach 3, 5, 7 oraz X. Przeszedł kilka modyfikacji, zwiększając moc od 184 do 286 KM. Wyróżnia się kulturą pracy, dynamiką i ekonomicznością. To jednostka napędowa, która zdobyła uznanie zarówno wśród entuzjastów BMW, jak i użytkowników SUV-ów tej marki.

Najważniejsze informacje:
  • Produkowany w latach 1998-2013
  • Montowany w seriach 3, 5, 7 i X BMW
  • Trzy główne wersje: M57, M57N, M57N2
  • Moc od 184 do 286 KM
  • Znany z wysokiej trwałości i osiągów
  • Ekonomiczne zużycie paliwa: 7,5-12,5 l/100 km

Czym jest silnik M57 BMW?

Silnik M57 BMW to sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny. Produkowany w latach 1998-2013, stał się jednym z najbardziej cenionych diesli w historii bawarskiej marki.

Silnik M57 charakteryzuje się wysoką trwałością, imponującymi osiągami i kulturą pracy. Jego konstrukcja opiera się na żeliwnym bloku i aluminiowej głowicy, co zapewnia doskonałą sztywność i efektywne odprowadzanie ciepła. Jednostka ta wyposażona była w bezpośredni wtrysk paliwa common rail oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek.

Dla BMW, silnik M57 stanowił kamień milowy w rozwoju technologii diesla. Jego wprowadzenie pozwoliło marce konkurować z najlepszymi producentami silników wysokoprężnych, jednocześnie umacniając pozycję BMW jako producenta aut o sportowym charakterze.

Modele BMW wyposażone w silnik M57

Seria 3 z silnikiem M57

BMW Serii 3 z silnikiem M57 to połączenie sportowego charakteru z ekonomią diesla. Modele E46 oraz E90/E91/E92/E93 były dostępne z tą jednostką napędową, oferując kierowcom doskonałe osiągi w kompaktowym nadwoziu.

Wersje 330d i 330xd, wyposażone w silnik M57, cieszyły się ogromną popularnością wśród entuzjastów marki. Zapewniały one dynamikę porównywalną z mocniejszymi silnikami benzynowymi, przy jednoczesnym niższym zużyciu paliwa.

Silnik M57 w BMW Serii 3 był montowany w latach 2001-2013, przechodząc w tym czasie kilka modyfikacji zwiększających moc i efektywność.

Seria 5 z jednostką M57

BMW Serii 5 z silnikiem M57 to kwintesencja luksusowej limuzyny z mocą diesla. Modele E39 i E60/E61 wyposażone w tę jednostkę oferowały kierowcom idealne połączenie komfortu, osiągów i ekonomii.

Wersje 530d i 530xd, napędzane silnikiem M57, stały się synonimem dynamicznej jazdy w segmencie aut klasy średniej-wyższej. Zapewniały one imponujący moment obrotowy, który przekładał się na elastyczność w każdych warunkach drogowych.

M57 w BMW Serii 5 był stosowany od 1998 do 2010 roku, ewoluując wraz z kolejnymi generacjami modelu.

Seria 7 i silnik M57

BMW Serii 7 z silnikiem M57 to przykład, jak diesel może sprawdzić się w luksusowej limuzynie. Model E65/E66 wyposażony w tę jednostkę łączył prestiż flagowego sedana z ekonomią napędu wysokoprężnego.

Wersja 730d, napędzana silnikiem M57, oferowała imponujące osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Był to idealny wybór dla kierowców ceniących komfort długich podróży i niskie koszty eksploatacji.

M57 w BMW Serii 7 był montowany w latach 2002-2008, przyczyniając się do popularyzacji diesli w segmencie aut luksusowych.

Silnik M57 w modelach BMW X

Silnik M57 w BMW X sprawdził się znakomicie w segmencie SUV. X3, X5 i X6 wyposażone w tę jednostkę oferowały kierowcom doskonałe osiągi zarówno na asfalcie, jak i w lekkim terenie. Wysoki moment obrotowy diesla idealnie komponował się z charakterystyką aut typu Sports Activity Vehicle.

Moce silnika M57 w modelach X wahały się od 218 do 306 KM, w zależności od wersji i roku produkcji. Najmocniejsze warianty montowane były w X5 i X6, zapewniając imponujące przyspieszenie mimo znacznej masy pojazdu.

Model Wersja silnika M57 Moc (KM)
X3 M57D30TU2 218-286
X5 M57D30TU2 235-286
X6 M57D30TU2 286-306

Czytaj więcej: Jaki silnik wybrać do Suzuki SX4 S-Cross? Wszystko co musisz wiedzieć

Ewolucja silnika M57 - wersje i ich charakterystyka

Pierwotna wersja M57

Silnik M57 zadebiutował w 1998 roku, oferując moc 184 KM. Ta pierwsza odsłona jednostki wysokoprężnej BMW nowej generacji od razu zwróciła na siebie uwagę.

Główne cechy pierwotnej wersji to bezpośredni wtrysk paliwa common rail oraz turbosprężarka o stałej geometrii. M57 wyróżniał się kulturą pracy i osiągami nietypowymi dla ówczesnych diesli.

Ulepszona wersja M57N

Silnik M57N został wprowadzony w 2002 roku, a jego moc wzrosła do 193 KM. Ta modernizacja przyniosła znaczące usprawnienia w działaniu jednostki.

Nowy system wtrysku paliwa w M57N pozwolił na precyzyjniejsze dawkowanie paliwa i lepszą kontrolę nad procesem spalania. Rezultatem były niższe emisje i jeszcze lepsza kultura pracy.

Ostatnia odsłona - M57N2

Silnik M57N2, wprowadzony w 2004 roku, oferował moce od 197 do 286 KM. Ta ostatnia wersja była szczytem ewolucji tej jednostki napędowej.

Innowacje technologiczne w M57N2 obejmowały turbosprężarki z elektronicznym sterowaniem oraz udoskonalony system wtrysku. Dzięki tym zmianom silnik osiągał imponujące osiągi przy zachowaniu ekonomii paliwa.

  • M57: Debiut common rail, turbosprężarka o stałej geometrii
  • M57N: Udoskonalony system wtrysku, wyższa moc
  • M57N2: Elektronicznie sterowane turbosprężarki, szeroki zakres mocy

Osiągi silnika M57 w różnych modelach BMW

Zdjęcie Silnik M57 w BMW: Modele, Wersje i Osiągi - Kompletny Przegląd

Silnik M57 w różnych modelach BMW oferował imponujące osiągi. Moc wahała się od 184 KM w pierwszych wersjach do 286 KM w ostatnich odmianach M57N2. Moment obrotowy, kluczowy dla charakterystyki diesla, osiągał wartości od 390 do nawet 580 Nm.

Wpływ silnika M57 na przyspieszenie i prędkość maksymalną był znaczący. Na przykład, BMW 530d z tym silnikiem osiągało 100 km/h w około 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna przekraczała 240 km/h.

Model Moc (KM) Moment obrotowy (Nm) 0-100 km/h (s)
330d (E46) 204 410 7,2
530d (E60) 235 500 6,8
X5 3.0d 235 520 8,3

Zalety silnika M57 w BMW

Kultura pracy

Silnik M57 BMW wyróżniał się wyjątkowo niskim poziomem wibracji i hałasu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii tłumienia drgań, praca tej jednostki była często porównywana do silników benzynowych.

W porównaniu z konkurencyjnymi silnikami wysokoprężnymi tamtego okresu, M57 oferował znacznie wyższy komfort akustyczny.

Dynamika jazdy

Silnik M57 znacząco wpływał na prowadzenie pojazdu, zapewniając natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Wysoki moment obrotowy dostępny od niskich obrotów gwarantował elastyczność w każdych warunkach.

W porównaniu z silnikami benzynowymi o podobnej mocy, M57 często oferował lepsze przyspieszenie w średnim zakresie prędkości. To sprawiało, że auta z tym silnikiem były idealne zarówno do dynamicznej jazdy, jak i komfortowych podróży.

Ekonomia użytkowania

Średnie zużycie paliwa silnika M57 wahało się od 7,5 do 12,5 litra na 100 km, w zależności od modelu i stylu jazdy. Te wartości były imponujące, biorąc pod uwagę osiągi oferowane przez tę jednostkę.

Na spalanie M57 wpływały takie czynniki jak masa pojazdu, aerodynamika oraz sposób eksploatacji. Jazda autostradowa ze stałą prędkością pozwalała osiągnąć najniższe wartości zużycia paliwa.

Wskazówki dla ekonomicznej jazdy z silnikiem M57:
  • Utrzymuj stałą prędkość na trasie
  • Unikaj gwałtownych przyspieszeń
  • Korzystaj z tempomatu na autostradzie
  • Regularnie serwisuj układ wtryskowy
  • Monitoruj ciśnienie w oponach

Różnice w zastosowaniu M57 w sedanach i SUV-ach BMW

Silnik M57 w modelach BMW był adaptowany do różnych typów nadwozia. W sedanach, takich jak Seria 3 czy 5, jednostka była strojona pod kątem dynamiki i sportowego charakteru. W SUV-ach, jak X5, modyfikowano mapę silnika, by zapewnić lepsze osiągi przy niższych obrotach.

Wpływ M57 na charakterystykę jazdy różnił się w zależności od typu pojazdu. W sedanach zapewniał sportowe wrażenia, podczas gdy w SUV-ach koncentrowano się na zapewnieniu wysokiego momentu obrotowego przydatnego w terenie.

Różnice w osiągach i ekonomii między sedanami a SUV-ami wyposażonymi w silnik M57 były zauważalne. Sedany osiągały niższe zużycie paliwa i lepsze przyspieszenie, podczas gdy SUV-y oferowały większą wszechstronność kosztem nieco wyższego spalania.

Dlaczego silnik M57 zyskał miano legendy BMW?

Silnik M57 miał ogromny wpływ na reputację BMW jako producenta doskonałych jednostek wysokoprężnych. Jego wprowadzenie pozwoliło marce konkurować z najlepszymi producentami diesli, jednocześnie utrzymując sportowy charakter aut.

Opinie użytkowników i ekspertów na temat M57 są niezwykle pozytywne. Silnik chwalony jest za trwałość, kulturę pracy i osiągi, które często przewyższały oczekiwania wobec diesla.

Dziedzictwo technologiczne silnika M57 BMW jest widoczne w kolejnych generacjach jednostek wysokoprężnych marki. Rozwiązania zastosowane w M57 stały się podstawą do rozwoju jeszcze bardziej zaawansowanych i ekologicznych silników diesla w portfolio BMW.

Silnik M57 BMW - Technologiczny Kamień Milowy w Świecie Diesli

Silnik M57 to jednostka napędowa, która na zawsze zmieniła postrzeganie silników wysokoprężnych w samochodach BMW. Produkowany przez 15 lat, od 1998 do 2013 roku, M57 ewoluował, oferując coraz lepsze osiągi, kulturę pracy i ekonomię użytkowania.

Zastosowany w szerokim spektrum modeli BMW, od kompaktowej Serii 3, przez luksusową Serię 7, aż po potężne SUV-y serii X, silnik M57 udowodnił swoją wszechstronność i niezawodność. Jego moc, wahająca się od 184 do 286 KM, w połączeniu z imponującym momentem obrotowym, zapewniała dynamikę jazdy porównywalną z silnikami benzynowymi, przy jednoczesnym zachowaniu ekonomii typowej dla jednostek diesla.

Legendarna trwałość, niskie zużycie paliwa i wysoka kultura pracy sprawiły, że M57 zyskał miano jednego z najlepszych silników diesla w historii BMW. Jego dziedzictwo technologiczne jest widoczne w kolejnych generacjach jednostek wysokoprężnych marki, co potwierdza znaczący wpływ M57 na rozwój technologii diesla w przemyśle motoryzacyjnym.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Silniki 2.2 HDI i 2.7 HDI - Co mówią użytkownicy? Opinie i recenzje
  2. Modele Toyoty: Pełna lista samochodów na 2024 rok
  3. Zasada działania silnika wodorowego: jak napędza pojazdy przyszłości
  4. Wariator rozrządu - Budowa i działanie tego elementu silnika
  5. Zarejestrowanie auta w Czechach - Jak to zrobić krok po kroku?

Źródło:

[1]

https://trends.com.pl/najlepszy-diesel-bmw-3-0-m57/

[2]

https://house-of-torque.com/engine-tuning/

[3]

https://autokult.pl/silnik-m57-od-bmw-to-diesel-wszech-czasow-do-scigania-to-offroadu-i-wozu-strazackiego,6809448718333569a

[4]

https://go-racing.pl/blog/najlepsze-silniki-bmw-poznaj-jednostki-o-doskonalej-mocy-i-wydajnosci/

[5]

https://www.knfilters.eu/blog/bmw-m57-diesel-engine-gets-a-world-class-air-filter-in-kn/

Najczęstsze pytania

Nie, silnik M57 nie jest już montowany w najnowszych modelach BMW. Produkcja tego silnika zakończyła się w 2013 roku. Został on zastąpiony nowszymi jednostkami, takimi jak B57, które oferują lepsze osiągi i spełniają surowsze normy emisji spalin.

Najczęstsze problemy silnika M57 to awarie pompy wysokiego ciśnienia, zużycie wtryskiwaczy oraz osadzanie się nagaru na zaworach. Mogą również wystąpić problemy z turbosprężarką, zwłaszcza w starszych egzemplarzach. Regularna konserwacja i stosowanie wysokiej jakości oleju mogą znacznie ograniczyć ryzyko awarii.

Tak, silnik M57 ma duży potencjał tuningowy. Poprzez modyfikacje oprogramowania sterującego pracą silnika (tzw. chip tuning) oraz ulepszenia mechaniczne, takie jak wymiana turbosprężarki, można znacznie zwiększyć jego moc. Należy jednak pamiętać, że zbyt agresywny tuning może wpłynąć na trwałość silnika.

BMW zaleca wymianę oleju w silniku M57 co 15 000 km lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Jednak wielu ekspertów sugeruje częstsze wymiany, co 10 000 km, zwłaszcza w przypadku starszych egzemplarzy lub przy eksploatacji w trudnych warunkach, aby zapewnić optymalną ochronę silnika.

Silnik M57 może pracować na mieszankach biodiesla, ale BMW oficjalnie dopuszcza stosowanie maksymalnie 7% biodiesla (B7) w starszych modelach. Używanie wyższych stężeń biodiesla może prowadzić do problemów z uszczelnieniami i przewodami paliwowymi. Zawsze należy sprawdzić zalecenia producenta dla konkretnego modelu i roku produkcji.

Oceń artykuł

Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Autor Janek Kalinowski
Janek Kalinowski

Cześć! Jestem Janek! Zajmuję się motoryzacją w każdej odsłonie – od samochodów osobowych, przez ciężarówki, aż po motocykle. Każdy dzień spędzam na poszukiwaniu najnowszych trendów, innowacji i ciekawostek, które przyciągną uwagę miłośników motoryzacji. Dzielę się moimi doświadczeniami, recenzjami i praktycznymi poradami, byś mógł lepiej zrozumieć i cieszyć się światem motoryzacji. Zapraszam do lektury i wspólnej przygody na kołach!

Napisz komentarz

Polecane artykuły